مداخلات چاقی باید قبل از بارداری انجام شود

6 دسامبر 2018 - تحقیقات جدید پژوهشگران موسسه تحقیقاتی رابینسون در دانشگاه آدلاید از مداخلات شیوه ی زندگی و غذایی، قبل از بارداری برای زنان دارای اضافه وزن و چاق حمایت می کند.

محققان نتایج یک مطالعه ی بزرگ که در آن بیش از 500 زن دارای اضافه وزن و چاق از سه بخش زایمان عمومی در آدلاید استرالیا شرکت داشتند را در مجله ی The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر نمودند.

کارآزماییGRoW (استفاده از متفورمین برای محدودیت وزن گیری در هنگام بارداری) به منظور کاهش خطراتی که زنان باردار دارای اضافه وزن یا چاق را تهدید می کند، طراحی شده است.

محققان توان بالقوه ی استفاده از داروهای متداول دیابت را در دوران بارداری به منظور کاهش وزن گیری در طی حاملگی و بهبود نتایج حاملگی بررسی کردند. به گفته ی پژوهشگران، تحقیقاتی که در گذشته انجام شده بود، یافته های متناقضی داشتند.

پروفسور Jodie Dodd، استاد جراحی زنان و زایمان در موسسه تحقیقاتی رابینسون و متخصص طب مادر و کودک در بیمارستان زنان و کودکان می گوید: در کشورهای با درآمد بالا، تقریبا 50 درصد از زنان از پیش از بارداری چاق یا دارای اضافه وزن هستند. این موضوع مادر و نوزاد را در معرض خطر طیف وسیعی از پیامدهای حاملگی و زایمان قرار می دهد و همچنین می تواند به تولد نوزادی با وزن بالا منجر شود که به نوبه ی خود منجر به چاقی در دوران کودکی می گردد.

در این مطالعه از زنان باردار، دارای اضافه وزن و چاق ثبت نام شد. نیمی از زنان تحت درمان با داروی متفورمین- که معمولا برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود-، قرار گرفتند و به همه زنان در مورد رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی مشاوره داده شد.

محققان دریافتند مصرف داروی متفورمین باعث کاهش وزن گیری هفتگی در طی بارداری می شود اما این موضوع، خطر تولد نوزاد با وزن بیش از 4 کیلوگرم را کاهش نمی دهد. همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت حاملگی یا تولد به کمک سزارین را کاهش نمی دهد.

در حالی که متفورمین در مطالعات قبلی چاقی در دوران بارداری مورد استفاده قرار گرفته است، این مطالعه برای اولین بار بر روی زنان دارای اضافه وزن و چاق انجام شد و برای اولین بار ترکیب دارو با توصیه های غذایی و شیوه زندگی را مورد آزمایش قرار داد.

پروفسور Dodd می گوید: ما اکنون شاهد مطالعات زیادی هستیم که نشان می دهد توصیه های رژیم غذایی و شیوه زندگی برای زنان باردار که اضافه وزن دارند یا چاق هستند برای بهبود سلامت زنان و کودکانشان سود بسیار کمی دارد.این مطالعه نیز از این نتیجه حمایت می کند. بنابراین اگر ما قصد داریم چرخه چاقی بین نسل ها را متوقف کنیم باید مداخلات رژیم غذایی و شیوه زندگی را از قبل از بارداری مد نظر قرار دهیم.

منبع و سایت خبر:

The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2018; DOI: 10.1016/S2213-8587(18)30310-3

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181206115948.htm